Hello mzungu how are you? - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lieke Toonen - WaarBenJij.nu Hello mzungu how are you? - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lieke Toonen - WaarBenJij.nu

Hello mzungu how are you?

Door: Lieke Toonen

Blijf op de hoogte en volg Lieke

16 Oktober 2012 | Oeganda, Kampala

Hier weer een update uit Banda, Kampala, Uganda! Na weer wat e-mails zal ik jullie vertellen over de heftige week die ik heb gehad!! Want wat een indrukken heb ik weer opgedaan. Ik zal proberen jullie weer goed op de hoogte te brengen. In de buurt waar ik woon wonen ok een heleboel kinderen. Elke dag als ik door de wijk loop komen ze allemaal op mij afgerend met: Hello Mzungu how are you?!! En dan mag ik weer met veelkindren aan elke hand naar huis lopen! Haha echt schattig.
Zoals ik in mijn laatste update vertelde was het vorige week Indpendence day, 50 jaar. Niemand wist precies wat er te doen was maar Ik, Tamara en Matheus waren toch een kijkje in de stad gaan nemen. Het was echt super druk met mensen en het officiele gedeelte was al afgelopen helaas. Daarom kwam er ook een enorme mensen massa de andere kant op gelopen! Pff echt veel mensen die helemaal opgefokt waren, niet echt heel fijn dus hebben we de boda boda maar naar huis gepakt.

De woensdag erop had ik mijn eerste dag op mijn werk. De ngo waar ik werk heet Mydel youth development link. Er werkt al een duits meisje, Jenny, dus zei heeft mij naar de organisatie begeleidt. Mijn werk is helemaal aan de andere kant van de stad wat betekent dat ik echt super lang moet reizen. Dat is best wel een nadeel in deze warme drukke stad. eerste moeten we met de bus naar het centrum en vandaar lopen we nog zo'n 20 min. door een grote durkke mensen massa waar je constant mzungu of sister naar je hoofd geslingerd krijgt. Op maandag en vrijdag werk ik op het kantoor van MYDEL en de rest van de dagen werk ik op het childrens centre van de ngo die in Nansana is. Daarvoor meoten we dus eerste naar de stad, 20 min. lopen en dan weer met een taxi naar Nansana, met het drukke verkeer zijn we zon 1,5 uur onderweg. Gelukkig nemen ze het niet te nou met de tijd dus hoeven we ook niet heel erg vroeg op te staan ;). Het hele project is erg wennen. Vooral het vershcil in cultuur wordt bij het werk erg duidelijk!! Alles gaat erg langzaam en mensen komen en gaan wanneer ze willen. Dit resulteert erin dat de lerares op het childrens center er niet altijd is en als ze er is haar baby borstvoeding geeft tussen iedereen (dat is hier normaal) en ook de leidinggevende op het center gaat gwoon weg. Jenny vertelde me hier al over en heeft het daar zelf nogal moeilijk mee. Het is ook wel rot om te zien dat niemand echt zijn best doet om iets voor de kinderen te doen terwijl de kinderen wel graag willen leren.. Maar wat ik me ook realiseer is dat het gewoon de manier van werken is hier en die manier van werken kan ik niet verandren dus ik ga er gewoon proberen het beste van te maken. Zo heb ik de kindreen al een liedje geleerd en wat rekenen en engelse les gegeven. Ik wil gaan proberen om een soort plan voor mezelf te maken om te kijken wat ik kan doen op de school.
Op het kantoor van MYDEL werken we aan onder andere fundraising. Maar dit gaat ook allemaal wat langzaam. Ook is het vaak zo dat onze baas op het laatste moment met een idee komt en dan moet het meteen af.. Tsja part of the experience!! Verder heb ik vandaag ook een bezoek gebracht aan de buurt waar MYDEL actief is, en zo zie je wel de persoonlijke vehralen van bijvoorbeeld een meisje wat uit school gestapt is omdat ze zwanger is geraakt (erg groot probleem hier). Het is verschrikkelijk om te zien hoeveel er hier moet gebeuren en wat er wel allemaal niet gedaan kan worden voor diemensen.. Helaas kan ik dat niet allemaal doen in 6 weken en is het ook lastig om plannen te maken omdat de mentaliteit van de msnen hier zo anders is. Al met al een hoop verschillen in de manier van werken waar ik de eerste dag echt even aan moest wennen maar ook snel besefte dat het de manier van doen hier is..
Donderdag avond is het heir altijd AIESEC avond en gaan we naar Mateo's. EWat echt vet is is dat ze hier allemaal AIESEC dansjes doen! Haha ik was helemaal in mijn element!!!! Ik kreeg zelfs complimenten omdat ik voor een blanke verrassend goed danste, hahaha!
Afgelopen weekend hebben we, ik tamara larrissa en Michael, een bezoek gebracht aan Queen Elisabeth National Park. Na een ontzettend lange en helse reis van wachten en lang in de taxi zitten waren we 's avonds aangekomen in Kathanguru. Hier hebben we geslapen en de volgende dag zijn we nhet park binnen gegaan. We hebben in de middag een game drive gedaan; vanuit de auto door het park gereden en wilde beesten gespot. Zo hebben we toen; olifanten, leeuwen, Ugandan Cob, Ugandan Crane, baboon, Buffalo, vogels (er zin 6000 soorten vogels in QE), nijlpaard krokodil, schildpad gezien!!!!! Dit was echt fantastisch omdat het echt een typisch afrikaans landschap had en het precies op het moment dat wij safari deden de zon begon te schijnen!!!! We verbleven die nacht in een hostel in het park wat heel relaxed was omdat we een douche hadden met warm water!!! (thuis in kampala heben we alleen koud water). Ook een heerlijk bedje dus de volgende ochtend warn we klaar voor onze boottocht over Kazhinga channel. Dit is een kanaal wat 2 meren aan elkaar vebind in het park. Vnauit de boot weer veel nijlpaarden, vogels, lizzards, buffalos en vogels gezien!! Meteen daarna zijn we terug naar Kampala gegaan. Dit betekende wachten tot de bus kwam en daarna 9 uur lang in een zwetende bus zitten met jankende kinderen,.. haha je moet er iets voor over hebben he! Onderweg was er een ongeluk gebeurt; een bus was gekanteld en een auto total loss.. 4 doden.. Helaas is dit niet gek aangezien iedereen hier echt zo gevaarlijk rijdt.. We voelden ons dan ook niet altijd even veilig in de bus.. Gleukkig hebben we het zonder kleerscheuren naar Kampala gebracht (niet helemaal waar ik heb mijn shirt gescheurt in de bus ;)).
Gisteren ben ik weer naar mijn werk gegaan. Op kantoor liet Pascal (baas) weten dat we profielen van de kinderenmoesten maken omdat er een meisje in de UK een fundraising wil doen op een basisschool. En zo hebben we alle kindren van het childrens centre gevraagd wat ze leuk vinden en hoe oud ze zijn etc. Wat opvalt is dat ze allemaal van voetbal houden, lezen, ze willen graag slim zijn, houden van bidden. En ook willen ze graag de arme mensen helpen.. Terwijl ze zelf ohet ook niet echt breed hebben..
Verder vertelde Jenny mij dat ze vorige week was beroofd, ze hadden een snee in haar tas gemaakt en haar geld er uit gehaald. Gisteren hebben ze het bij mij ook gebrpobeerd maar gleukkig konden ze mijn geld niet vinden mwuahahaha. Maar het is dus wel oppassen geblazen vooral in het drukke gedeelte van de stad waar we elke dag doorheen lopen. Verder ook gister mijn eerste handwas gedaan. Helaas geen machine hier dus lekker met d3e hand. Wel kan je het ook aan iemand anders geven, de hulp, die doet het dan voor je. Maar ik wil het uiteraard wel eerst zelf proberen en het is aardig schoon geworden.
Opvallende dingen:
- overal in Kampala vliegen enorme Maraboes
- het afval van het huis wordt achter in de tuin verzameld en later verbrand
- tijdens onze reis naar QE werden we door de politie gestopt omdat zij even de lichten wilden controleren, ergens in de middle over nowhere..
- het voeden van kindren gebeurt overal
- leraren hebben hier een stok in de hand om de klas te handhaven.. Echt totaal niet mee eens bah!
- Ik op het childrens centre lekker poshor en beans krijg..
- er hier overal avocado's, tomaten en bananen verkrijgbaar zijn.. jammie!
- tijdens onze rit naar QE en terug naar Kampala komen er bij sommige stops mensen met hun etenswaar naar binnen om te verkopen. Echt grappig want soms komen er tegelijk tientallen handennaar binnen haha echt een mooi gezicht.
- er een bakkerij in kampala is die Brood heet haha jawel nederlands!
- Hier echt om de haverklap de elektriciteit uitvalt en vandaag hebben we ook geen water en het gas is op.. Welcome to africa!!
Al met al houdt ik mezelf wel bezig hier ik begin steeds meer te wennen en mijn weg te vinden. En daarom ga ik ook in de middag nu wat meer dingen ondernemen om de stad te zien. Verder willen we ook nog naar salsa toe, dat is hier ook erg hot in kampala. En misschien gaan we komend weekend naar Entebbe om daar naar de botanische tuinen te gaan. Al met al vermaak ik me wel!

Ik ga nu wat foto's uploaden!

  • 16 Oktober 2012 - 19:05

    Florien:

    Goed bezig Liek, en vooral goed dat je maar meteen de knop omgezet hebt naar het 'zo gaat het nu eenmaal hier' idee. Herkenbaar!

    Succes en goed op jezelf (en je spullen) letten!

    xxxx

  • 16 Oktober 2012 - 19:29

    Iris:

    Echt super bezig inderdaad! Ik kan me voorstellen dat het allemaal even wennen is hoe het daar gaat maar hopen dat je toch zo veel mogelijk gedaan krijgt.
    Ben benieuwd naar je foto's! Heel veel plezier nog,
    xx

  • 16 Oktober 2012 - 21:41

    Eugene En Florinde:

    Ha Liek! Echt een andere wereld die je beschrijft, goed dat je je realiseert dat het ook is zoals het is. En wel heel goed oppassen he, want dat verkeer, tasjesdieven enzo dat baart ons wel zorgen natuurlijk! En goed van die handwasjes ; )

    Tot snel xxx

  • 17 Oktober 2012 - 09:52

    Suus:

    Zo anders allemaal, echt een wereld van verschil!
    Gaaf hoor Liek :D

  • 17 Oktober 2012 - 12:22

    Esther :

    Wauw jij maakt wat mee zeg! Lijkt me wel moeilijk in het begin om je aan te passen aan de cultuur. Koud water ja? Brrrr.. Geniet ervan! x

  • 17 Oktober 2012 - 12:22

    Esther :

    Wauw jij maakt wat mee zeg! Lijkt me wel moeilijk in het begin om je aan te passen aan de cultuur. Koud water ja? Brrrr.. Geniet ervan! x

  • 17 Oktober 2012 - 12:22

    Esther :

    Wauw jij maakt wat mee zeg! Lijkt me wel moeilijk in het begin om je aan te passen aan de cultuur. Koud water ja? Brrrr.. Geniet ervan! x

  • 17 Oktober 2012 - 12:22

    Esther :

    Wauw jij maakt wat mee zeg! Lijkt me wel moeilijk in het begin om je aan te passen aan de cultuur. Koud water ja? Brrrr.. Geniet ervan! x

  • 17 Oktober 2012 - 12:22

    Esther :

    Wauw jij maakt wat mee zeg! Lijkt me wel moeilijk in het begin om je aan te passen aan de cultuur. Koud water ja? Brrrr.. Geniet ervan! x

  • 17 Oktober 2012 - 12:23

    Esther :

    Haha sorry Lieke! Waarbenjij flipte, vandaar mijn vele reacties en kan ze helaas niet meer verwijderen ;)

  • 22 Oktober 2012 - 15:23

    Rutger:

    Ha Lieke! Leuk om weer een stukje van je te lezen. Klinkt inderdaad alsof er veel opzienbare dingen te zien/beleven zijn. Toch ook weer heel anders dan Azie/HK lijkt me...x

  • 23 Oktober 2012 - 13:41

    Nikki:

    Freaky Liekie!
    Jeej weer een heel leuk verhaal!! Mooi om te lezen dat je zoveel ziet, indrukken opdoet, meemaakt en geniet! En die foto met die kinderen en dan jouw koppie er tussen is echt grappig. Veel plezier nog en we lezen van je! X

  • 28 Oktober 2012 - 15:43

    Anne V:

    Wat een verhalen zeg! En dat in zo'n korte tijd. Klinkt allemaal heel indrukwekkend Liek! Ondanks dat er daar inderdaad wel een hoop dingen gebeuren die je liever anders zou zien, hoor ik ook dat je ondanks deze bizarriteiten ook echt een top en/of mooie tijd hebt daar! (AIESEC) Dansjes, al die lieve kinderen, mooie tripjes, dieven te slim af zijn, je maakt het allemaal weer mee hoor!! :) Echt gaaf! Enne... koud douchen, vaak geen elekrticiteit, met de hand wassen?! RESPECT! Nog veel plezier lady en tot snel spreeks! :) xx

  • 29 Oktober 2012 - 10:09

    Marloes:

    VET!
    Ik vind het heel leuk dat je die kinderen een liedje hebt geleerd. Wel oppassen he Lieke? Klinkt wel erg spannend allemaal....borroororororrrrrrrr. Veel plezier geniet ervan! XXXXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 10 Jan. 2011
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 16115

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2012 - 21 November 2012

Ontwikkelingswerk in Uganda

27 Januari 2011 - 15 Juli 2011

Studeren in Hong Kong

Landen bezocht: