Our Miracle Continues - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Lieke Toonen - WaarBenJij.nu Our Miracle Continues - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Lieke Toonen - WaarBenJij.nu

Our Miracle Continues

Door: lieketoonen

Blijf op de hoogte en volg Lieke

30 Mei 2011 | Hong Kong, Hong Kong

HKUST bestaat dit jaar 20 jaar. Als slogan hebben ze bedacht ‘our miracle continues’. Er is onder andere een tentoonstelling in de bieb over 20 jaar HKUST. Daarnaast is het wel tof dat in die 20 jaar HKUST het geschopt heeft to BESTE universiteit van Azie!!! Ik vond deze slogan wel net zo toepasselijk voor mijn tijd hier. Ook al komt er nu een einde aan mijn Exchange hier mijn miracle continues in Zuid Oost azie! Maar ja na 127 dagen, 4 tentamens, 5 quizzes, 6 case analyses, 4 self assessments, 2 individuele opdrachten, 1 teamassignment, 1 presentatie, 3 mondelingen, 3 luistertoetsen, 1 grammatica toets, 1 characterstudie, 1 paper, 1 strategisch plan, 5 stedentrips, 21 kaartjes uit Nederland (!), tientallen nieuwe facebook vrienden, avondjes uit in club pi, club 97, azure, liquid, bilion, hyde, oyster bar, carnegies, experience bar, delayneys, mes amis, zaza, Veel voorpret in indrinken bij 7-11 en ontelbare ritjes in de minibus en MTR komt er nu echt een einde aan dit fantastiche semester. Echt zo raar.. En ik wil mijn leven hier helemaal niet verlaten omdat ik zo’n fijn leventje hier heb! En dan nog niet gesproken over de vrienden die ik hier gemaakt heb! Ik word een beetje verdrietig bij de gedachte dat ik HK ga verlaten en de meeste mensen van hier niet meer zal zien.. Maar ik kan wel terug kijken op een fantastische tijd!

Zoals ik de vorige keer had gezegd stond er dat weekend een camping trip op het program. Helaas liet het weer het hier enigszins afweten en was het gecancelled. Die avond nog wel naar LKF gegaan. Wat een uitstekend idee bleek te zijn; Er stond daar een grote oranje massa te hossen op de oud hollandse muziek krakers! Echt heerlijk om even lekker mee te staan blehren met marco, guus en alle andere oer hollandse artiesten :)! Het was natuurlijk koninginnedag en dat was hier ook niet onopgemerkt voorbij gegaan. De poster van Bea hingen aan de muur en heineken aan het vat dus alle ingredienten voor een goede party ;). Eerder die week ben ik nog met Frederieke (uit Tilburg studeerde aan Chinese university of HK) naar een dim sum restaurant geweet met een sterrenchef. Dit is het goedkoopste sterrenrestaurant ter wereld! Normaal heel erg druk maar nu konden we zo gaan zitten! En super lekker gegeten. Daarna door gegaan naar Ozone, de hoogste bar in de wereld. Echt vet mooi uitzicht :)!

De woensdag erop 4 mei was mijn verjaardag. Ik had zelf wat mensen gemaild of ze mee wilden eten en daarna op stap wilden gaan. Helaas waren veel mensen druk. Maar uiteindelijk bleek het dag vol verrassingen. Om 9 uur ’s ochtends stonden 4 vanmijn vriendinnetjes hier met een poster ‘ hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag’ voor de deur met een heeerlijk ontbijtje! ’s Avonds met het eten waren toch meer mensen aanwezig dan verwacht omdat ze daar ook een kleine verrassing van hadden gemaakt. Heerlijk marrokkaans gegeten en ook een grote kaart met lieve tekstjes gehad en een taart met kaarsjes! Daarna nog even Wan Chai in gegaan en even goed op stap geweest.

De dag erop was het farewell dinner al gepland. Was best grappig. SBM (school of business en management) had dit georganiseerd met een paar spelletjes en eten. Helaas ging het stappen erna net door omdat ik de volgende ochtend om 6 uur ’s ochtends naar Beijing vertrok!

Samen met Caroline(VS) vloog ik van shenzhen naar Beijing. De rest kwam later. We bleken uiteindelijk met een erg leuke en diverse groep te zijn die het tripje tot een erg leuke minivakantie maakten. Uiteraard hebben we de muur bezocht. Zijn we op stap geweest, plein van de hemelse vrede, zomerpaleis, verboden stad, temple of heaven en peking eend gegeten!Ook zjin we naar en markt geweest met allerlei lokale specialiteiten en daar lekker gesnackt. Onder andere een kleine schorpioen gegeten!!!! Echt een top tijd daar gehad. Mao Zedong is nog wel echt goed aanwezig daar. Hij wordt nog goed opgehemeld. Iemand van ons had een boekje gekocht met beroemde uitspraken van Mao. Stiekem best wel grappig want het slaat werkelijk nergens op wat die gast allemaal zegt. We hebben dan ook onder het genot van een biertje hard kunnen lachen om onze groe vriend Mao.. GAMBE (proost). Op onze laatste middag zijn we trouwens naar het Arts district gegaan. Dit is een nieuwe opkomende wijk. Op een oud fabrieksterrein zijn verschillende galerien, winkels, exposities en terrasjes. Echt een leuke middag. En goed om te zien dat op die manier toch de vrijheid van meningsuiting kan worden uitgevoerd. Een stap vooruit voor China laten we maar zeggen! Wat ook wel grappig was is dat er hier veel meer foto’s van ons gemaakt werden (net als in shanghai overigens). Vaak touristen vanuit china die waarschijnlijk nog nooit of niet vaak een blond persoon met blauwe ogen hebben gezien. Dit resulteert dan in het feit dat er stiekem foto’s van je worde gemaakt terwijl je staat te wachten ergens. Of dat je op een boot op weg bent naar het zomerpaleis en er ineens een baby in je handen wordt gedrukt en er foto’s van worden gemaakt! Moet zeggen dat het laatste voorval wel echt grappig was omdat ik me even geen raad wist met de baby haha.
Wel erg moe maar voldaan na de trip. Niet veel geslapen natuurlijk en ’s avonds vaak nog wel een alcoholishe versnapering op en de hele dag veel gelopen. En dat was even bikkelen toen ik terug was en de studie weer stond te wachten. Toen ik mijn HKUST mail openden zat er wel een aangename verrassing in de mailbox; Voor managerial leadership moesten we een individuele opdracht maken, aan de hand van een artikel moest je een paper schrijven over leiderschap van een persoon o.i.d. Mijn paper was bij de beste twee van de groep en ze wilde graag een pdf versie zodat ze deze op internet kon zetten als voorbeeld voor de rest! Haha echt grappig. Vooral dat het ook even in college werd genoemd: Likey what i liked so much about your assignment.... Haha ja nog steeds moeite met de naam.

Ik had die week verschillende toetsen voor manderijn en de eindpresentatie van B2B marketing. Maar nog veel belangrijker een week later had ik tentamen voor Business Ethics. Het ene vak wat ik nog moet doen om mijn bachelor te halen. De toets werd vanuit Tilburg opgestuurd naar HK. En na een aantal dagen hard studeren zat ik woensdag18 mei in een hokje netjes mijn tentamen te maken. En ik kan u inmiddels mededelen dat het tentamen in the pocket is.. Dus hier is ze Bachelor of Science, the impossible was made possible!

Naast het velen studeren heb ik dat weekend nog wel even de beachparty bezocht. Bijna dreigde het in het water te vallen maar na een paar alcoholische versnaperingen was iedereen weer op z’n best. De foto’s zijn te vinden op Facebook. Dat was wel even goede afleiding en het heeft hilarsiche kiekjes opgeleverd.
Die dagen dus niet veel anders gedaan dan gestudeerd. En daarom was het na het tenamen wel tijd voor een break. Donderdag even de stad ingegaan en lekker rond gewandeld. En uiteraard ’s avonds op stap. Vrijdag lekker uitgeslapen en gechilled bij het buitenzwembad op een ligbedje. En omdat het einde naderde betekent dat de nodige souvenirs ook ingeslagen moeten worden en dat dus ook maar gedaan vrijdag op de Nightmarket.
Zaterdag heb ik een wandeltocht gedaan op monkeymountain. Hier lopen apen gewoon in het wild rond. Echt grappig om te zien! Hier komt dan wel het weer om de hoek kijken. Aangezien het hier zo ontzettend benauwd is altijd was het wel lekker zweten op die berg!Die zaterdag avond was ook voor veel studenten de laatste zaterdag avond! Veel vertrekken al snel uit HK! Dat moest dus ook gevierd worden. En dat heb ik geweten. De dag erna heb ik niet veel meer gedaan dan gegeten en gezeten/gelegen....

Maandag toch maar weer aan de studie want er kwamen weer tentamens aan. Voor managerial leadership en Judgement and decision making. Dinsdag avond zijn we weer naar de hoogste bar ter wereld gegaan; Ozone! Het was verjaardag van Cissy, meisje hier, en die had 12 pizza’s van 24 inch laten komen voor iedereen. Daarna nog even naar Open bar in Zaza wat natuurlijk weer voor hilarische momenten zorgde. En onder het motto; de bieb is toch tot 12 uur open dan kunnen we ook best iets later beginnen..’ werd het een lange avond. Uiteraard niet goed voor deproductiviteit de dag erna..
Maar de dagen erna nog wel gestudeerd en vrijdag tentamen gemaakt. En de maandag erop ook. Naast het studeren begonnen langzaam aan mensen te vertrekken naar huis of op reis. Nou afscheid is dus echt niets voor mij.. Bleh ik haat het!! Zo raar dat je zo’n hechte vriendschappen kan maken in zo’n korte tijd en dat je sommigen misschien wel nooit meer ziet.
Uiteindelijk bleken de vakken niet super moeilijk te zijn. Omdat je meer contact uren hebt blijft het allemaal ook wel beter hangen en alles wordt super uitgebreid verteld. Daarnaast is het echt een beetj middelbare school met aftekenlijsten en de hoeveelheid contacturen en quizzes etc. Wel moet ik zeggen dat ik de vakken interessant vond op B2B marketing na. Dat bleek een redelijk saaie bedoeling te zijn na een tijdje. Daarnaast wordt hier veel meer gefocused op het uit je kop knallen van de stof. Waarbij wij als exchange studenten denken dat de connectie tussen praktijk en theorie misschien iets meer waarde heeft.

Komende vrijdag 3 juni vertrek ik zelf uit HK. Ik vlieg samen met Magdalena naar Bangkok. Magdalena komt uit Oostenrijk en is eigenlijk mijn beste mattie hier en dus komt het mooi uit dat zij ook 6 weken reizen had gepland (yep meant to be ;)). Samen gaan we eerst naar bangkok waarnaar we naar Cambodja gaan. Vandaar pakken we het vliegtuig naar Phuket. Daar chillen en uiteraard naar Koh Pahnang voor de Full moon party!! Hier meeten we met meer Exchange studenten, die komen vanuit shanghai naar thailand. Met hen gaan we richting noord thailand. Het plan is om dan de grens over te steken naar Laos waarnaar we nog Vietnam bezoeken. Rond de 14e juli zal ik terug vliegen naar HK. Nog niet bekend van waar. En 15 juli staat dan de vlucht geboekt van HK naar Amsterdam via Londen. 16 juli in de ochtend sta ik dan weer op Nederlandse bodem. IK ga proberen om af en toe een kleine update te geven op deze site van alle belevenissen in SE Asia! Maar pin me er niet op vast.

Wat ga ik allemaal missen in HK:
- Alle lieve mensen die ik hier ontmoet heb. Die mijn Exchange gemaakt hebben!
- De dagelijkse koffie van de koffie hoek, the sandwich club! Meest heerlijke Small caps (kleine cappuchino). Ik hoef er inmiddels niet meer om te vragen want ze herkennen mij al :)
- De muffin die er natuurlijk bij gegeten wordt!!!!!!
- LKF, ook al kijk ik uit naar een heerlijk hollands avondje in de kroeg. Een rooftopbar op de 30e . verdieping doet het ook wel goed! Het partyen met alle Exchange studenten ga ik zeker missen!Naast Azzure, club 97, hyde, pi, carnegies, experience bar.
- De 7 eleven. GOEDKOOP bier.
- Ladies night
- De ontiegelijke hoeveelheid mogelijkheden die hier zijn; veel hike tochten, stad, natuur, zee, zon, goedkope marktjes, luxe hotels, eten, eten, eten.
- DIM SUM. Happy hour dim sum bij het chinese restaurant op de Campus.
- De MTR. De metro is zo efficient en handig!
- De octopus card. Een OV chipkaart die wel werkt.
- Het buitenzwembad voor de deur.
- De BBQ pitch. Afgezien van de honderden muggenbulten die het op heeft geleverd.
- Het fantastische uitzicht van de uni
- De stad! Ik wil niet weg! Ik wil veel meer van de stad kunnen genieten. Omdat je buiten de stad woont heb ik het idee dat ik veel meer in HK zelf had willen zijn.. Gewoon he rondlopen is heerlijK!
- Egg waffles
- Fried Rice Noodles met beef and Soya sauce
- Het ontvangen van de lieve kaartjes van iedereen
- ‘ Please stand back from the door’, ‘the train to north point is arriving please let passengers exit first’, this is the end of the island line thank you for travelling on the MTR’, ‘eating and drinking is not allowed in the paid areas of the MTR station’, ‘ please mind the gap between the train and the platform’.
- Taxi ritjes terug naar huis van LKF! Zo vet om tussen de wolkenkrabbers te rijden in de nacht!!
- Panini in Western Cafe: pay first 10minutes come back
- Need a bag? Vooral met het chinese accent van de kassajufrouw van de Park ’n Shop. Hilarisch.. had je bij moeten zijn!
- Karen Lee’s Reeeffereent poowweer. Ook bij deze, had je bij moetn zijn. Fantastische uitspraak
- Let’s go ahead and get started, maar dan op de gay manier hoe Alex Markle (judgement&decision making) dat zegt. Ook hier had je bij moeten zijn.
- De enorme hoeveelheid mails van Facebook. Omdat mensen alles posten op de Facebook Spring semster HKUST exchange student page!
- En de hoeveelheid emails omdat je weer getagged bent in een lelijk uitgaansfoto van de avond ervoor....
- Campus leven. Alles bij de hand including vrienden super relaxed!
- De skyline, IFC tower, Bank of China Tower..
- De vaste gewoontes zoals: even snel de sandwich kopen om op te eten tussen Manderijn en B2B marketing.
- Een mall bij elk metro station. Even snel naar Kowloon bay voor de cotton on en de zara. Of naar Diamond hill voor de H&M.
- Het lift systeem van de Uni. Lokaal 4009? Lift 19! Wendy’s office? Lift 25-26! Naar Het academisch gebouw? Kamer uit, lift naar 10e verdieping walk bridge, lift naar Groundfloor of escalaters naar LG1 en escalator naar Groundfloor.
- Dat indisch restaurant in Sai Kung. Jammie! Mango lassie!
- Paisano’s, 24 inch pizza’s!
- Eten op campus? LG1, LG5, LG7, Western, Bistro, Seafront, Chinese Restaurant, MacDonalds. Ja Tilburg University wat een keuze!
- Dit en nog VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELll Meeer!!

Wat ik niet ga missen:
- Het vrouwtje wat elke avond voor de deur staat na 11 uur om te kijken of je wel in de Hall woont
- De wc’s. Of meer het feit dat je de wc’s eerst moet schoonmaken omdat er een of andere mainlander op heeft gehurkt en er een bende van heeft gemaakt
- De luchvochtigheid.. als je je afdroogt wilje ook echt droog zijn!
- De kamer van 12m2 die ik deel met mijn roomie. Een beetje personal space op z’n tijd is echt niet verkeerd.
- De zweetlucht die uit kamer 226 komt

Thanks!!

Foto’s: https://picasaweb.google.com/toonen.lieke


  • 30 Mei 2011 - 07:44

    Rutger:

    A miracle indeed! Gaaf om alles weer te lezen. Enne...in Vietnam wel Hanoi bezoeken he!

    x

  • 30 Mei 2011 - 08:02

    Guus:

    Een mooie trip op de rol staan! Mind the gap is inderdaad een bekende metro uitspraak; was in Delhi ook, terwijl de nieuwe metro niet eens een gap had. Geniet ervan!

    x

  • 30 Mei 2011 - 09:00

    Iris:

    Haai Lieke!
    De tijd is inderdaad snel gegaan zeg! Ik snap ook echt dat je het gaat missen daar, ik denk dat de helft van mijn mis-lijstje overeen komt met die van jou;)
    Geniet nog heeel veel van het reizen! Ik zie de foto's wel als we beide terug zijn en sterkte met het afscheid;) Tot over 1.5 maand!!
    xxx

  • 30 Mei 2011 - 10:17

    Marlou:

    Lieke! Ik krijg echt ontzettend veel zin om naar HK te gaan als ik jouw verhalen zo lees! We zullen uiteraard gebruik gaan maken van jouw ervaringen!! Hoogstwaarschijnlijk tot de 14e dan :) X

  • 30 Mei 2011 - 13:03

    Linda:

    ja liek dat is een hele lijst om te missen!! heel veel plezier nog bij deze fantastische reis!! geniet!!

    xxx

  • 30 Mei 2011 - 21:07

    Lea:

    Leuk om dit allemaal weer te lezen! En wow, wat heb je een fantastische reis op de planning staan. Geniet ervan! Wat betreft het missen van alle exchange students, probeer het positief in te zien. Het worden alleen maar mooie excuses om ze weer op te zoeken vanuit NL :) Tot over 1.5 maand. Xx

  • 31 Mei 2011 - 08:38

    Milou W:

    Lieke, zo te horen heb je echt 'n fantastische tijd gehad en ik vind het heerlijk om al je verhalen te lezen. Dan begint het bij mij ook goed te kriebelen om naar het buitenland te gaan. Helaas nog wel eerst m'n bestuursjaar afmaken! Ik hoop je snel weer als buurvrouw te zien, wanneer je terug bent!

    Take care! xx

  • 31 Mei 2011 - 12:40

    Hellen Berkvens:

    Hoi Lieke,

    Een berichtje van een total stranger...

    Wat een herkenning :D Niet dat ik ooit heb gestudeerd in HK, maar ik ben wel helemaal gek van die stad (vooral van november t/m maart, omdat ik na het afdrogen graag droog ben ;))

    Na 10 keer vakantie in HK komt de 11de keer (en meer) er vast ook. Grappig dat ik, net als jij, ook naar het vuurwerk heb staan kijken met Chinees Nieuwjaar dit jaar.

    Veel plezier nog!

    grtz,
    Hellen

  • 31 Mei 2011 - 15:38

    Florien:

    Heee Liek, echt leuk verhaal weer! Wat gaat de tijd toch snel zeg, je gaat gewoon nu al reizen. Jammer om afscheid te moeten nemen van iedereen, gelukkig gaat je beste matti mee reizen. Heel veel plezier de komende tijd en geniet ervan! XX

  • 31 Mei 2011 - 18:18

    Renée:

    Hahaha ik heb weer gelachen om je bericht! Gefeliciteeeeerd nogmaals met het behalen van je bachelor!! Yeah goed gedaan keral! En wow je gaat vanaf vrijdag al reizen..! Leuke woordgrap bij de beachparty trouwens :) echt raar om afscheid te nemen daar! geniet nog de laatste dagen en alvast goede reis! pas goed op jezelf! xx

  • 01 Juni 2011 - 10:57

    Marlou:

    Lieveeeee Liekerd!
    Wat goed om weer wat van je te horen. Leuke verhalen, leuke belevenissen! En inderdaad raar om HK te verlaten en door te reizen. Maar ook weer heel leuk!
    Enne.. ik ben heel jaloers op de octopus-card! Heb bijna iedere dag ruzie met de ov-chipkaart :S
    Geniet van de komende weken en tot heel snel weer!! XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 10 Jan. 2011
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 16118

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2012 - 21 November 2012

Ontwikkelingswerk in Uganda

27 Januari 2011 - 15 Juli 2011

Studeren in Hong Kong

Landen bezocht: