Lieke: Lika, like, liek, likey, lida, lika - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Lieke Toonen - WaarBenJij.nu Lieke: Lika, like, liek, likey, lida, lika - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Lieke Toonen - WaarBenJij.nu

Lieke: Lika, like, liek, likey, lida, lika

Door: lieketoonen

Blijf op de hoogte en volg Lieke

27 April 2011 | Hong Kong, Hong Kong

Tjsa een oerhollandse naam als Lieke is nou eenmaal niet zo gemakkelijk voor mensen uit andere landen. Dat is wel gebleken. En dat is soms wel grappig omdat de docenten wel iedereen bij de naam willen noemen. Zo had Karen Lee (managerial Leadership) het er in het begin zo moeilijk mee dat ze maar gewoon niets zei en na een tijdje toch maar een aantal keer heeft gevraagd hoe je mijn naam nou eigenlijk uitspreekt. Ik maak me er niet echt druk om zolang ik weet dat het over mij gaat dat is het prima!
Nou ook de afgelopen weken uiteraard niet stil gezeten. En daar zal ik jullie weer uitgebreid van op de hoogte houden. Sorry voor de lange verhalen maar ik moet zeggen dat ik het voor mezelf wel chill vind om alles lekker uitgebreid op te schrijven zodat ik zelf ook nog weet wat ik gedaan heb! Nou daar gaat ie dan..
Die vrijdag dat ik mijn vorige verhaal heb getypt ben ik met Magdalena nog even HK in gegaan. En de Peak bij nacht bekeken want die stond nog op het ‘to do’ lijstje. Het uitzicht blijft toch echt fantastisch en vooral in het donker met alle lichtjes erbij! Dat weekend heb ik weer wat natuur gesnoven! Zaterdag ben ik samen met Mariel de Dragon’s Back gaan lopen. Dit is volgens vele websites de beste City Walk van Azie. Ik moet zeggen dat het ook wel echt adembenemend was! We hebben in zo’n 3 uur fantastische uitzichten gezien! Mooie natuur en leuke strandjes! Die avond uiteraard nog even op stap gegaan in een van de mooie clubs op de 30e verdieping met open rooftopbar met uitzicht op de skyline van HK! Die zondag waren we van plan met een stel een hike toch te maken naar een afgelegen strandje. Maar omdat het toch wel laat was geworden wilde Magdalena, ik en June wat later aanhaken. Er werd ons verteld twee bussen te nemen en dan een ferry. Helaas ging er iets mis met de ferry en kwamen we uiteindelijk op een ander eilandje uit, Tap Mun. Maar goed daar aagenkomen hebben we dat eilandje maar verkend! Dit eiland stond bekend om de balanced rock, niet echt spectaculair haha! Na het eilandje te hebben gezien zijn we terug naar Sai Kung (dorpje vlakbij unie vanwaar je de natuur in duikt) gegaan en lekker vis gegeten! Sai Kung is een heel leuk dorpje wat een beetje doet denken aan de vakantie met alle toeristen en watersport winkeltjes.
Die woensdag zijn we met bijna alle vrouwen op stap gegaan! Echt heel grappig vooral in de metro waar iedereen wel even omkeek naar die 25 vrouwen die voorbij kwamen gerend.
Dat weekend stond er een boottrip op het program! Vanuit ISA (international students association) was dit georganiseerd. We waren met zo’n 70 man opgehaald door 2 boten op de unie. Echt fantastich; zonnetje, muziek, biertje en wat watersporten! Ik heb een poging gedaan te wakeboarden maar dat was niet echt een succes haha! Maar wel een topdag gehad! En omdat het niet genoeg was toch nog maar even op stap gegaan.
De dag erna had ik me ingeschreven voor een activiteit georganiseerd door de business school. We zouden naar Yuen Long gaan. Een oud dorpje ergens in HK. Maar uiteindelijk was het weer een slecht georganiseerd tripje die we al meer gehad hadden. We zijn een tempel wezen bekijken (een Tin Hau tempel die er echt honderden zijn). Wel hebben we nog een typisch HK gerecht op, het kwam er op neer dat alles in een pan werd gegooid. Het zag er super lekker uit maar toen alle lekkernijen op waren kwam de varkenshuid tevoorschijn die ik toch maar heb gelaten voor wat het was..
Omdat ik maandag altijd vrij ben, ben ik maar weer HK ingegaan. Ik heb het historisch museum bezocht. Echt super interessant om te zien en eigenlijk belachelijk dat ik dat nog niet eerder had gedaan! Toch fijn om te weten waar de bevolking hier vandaag komt en hoe het hele kolonisatie gebeuren met Engeland was gegaan en hoe HK zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld. Daarna ben ik nog doorgegaan naar de Jade Market. Daar staan talloze standjes waar ze sieraden en anderespullen van Jade verkopen (groen mineraal). Daar nog proberen af te dingen op wat leuke souvenirs!
De woensdag erop ben ik ook nog even de stad ingedoken om wat meer van HK gezien. Weer een route uit Lau’s boek gelopen. Dit bleek echter meer een hike tocht met klim en klauter werk dan een rustige wandeling. Daarna heb ik mijn marktje in Sheung Wang nog bezocht, met de ferry naar Tst gegaan en daar nog flink wat rond gelopen waar ik uiteindelijk eindigde op de avenue of the stars om nog even van de skyline in het donker te genieten.
Toen was het tijd om me klaar te gaan maken voor Shanghai! Want ik had besloten om afgelopen weekend Iris op te gaan zoeken in Shanghai! Ik reisde in mijn eentje vanaf Shenzen naar Shanghai en maandag weer terug. Dat was een heel gehannes omdat je bij de grens tussen HK en Shenzen de bus uit moet door de immigratie gaat en weer terug de bus in moet, dat was redelijk chaotisch! Gelukkig was alles goed gegaan. Eenmaal in Shanghai met de taxi richting het appartement. Super mooi en midden in de stad! Daar stond een bank voor me klaar die nog lekkerder lag dan mijn harde matrasje hier. Tijdens het weekend hebben we vooral veel sightseeing gedaan. Zo hebben ik de bund gezien maar ook: Qibao, Nanjing Road, Yu Garden, Jinan Tempel, club Lola’s, shanghai museum, People’s square en natuurlijk een heerlijke massage gehad. Dus een goede indruk van de stad gekregen. Omdat iris daar met een groep van 8 was hebben we vaak met z’n alle gegeten en zaterdag spelletjes gedaan, erg gezellig!! Maandag weer terug. En zat ik weer als enige westerling in het vliegtuig. Shanghai was toch anders dan HK. Als westerling val je daar veel meer op en worden er regelmatig foto’s gemaakt. Maar ook hier smaakte het eten weer prima! Dat kunnen die chinezen toch wel! Al met al een Top trip gehad vooral om even een bekend gezicht te zien en gezellig bij te kunnen kletsen!! Dat was wel weer even wennen toen ik weer terug was in HK.
Gisteravond wel met een aantal nog gebruik gemaakt van de BBQ plaats. En hebben we dit keer ook echt vlees gegrilld aan een spiesje! Het fijne is ook dat nu het mooi weer is het buitenzwembad open is en ik vanochtend lekker even wat baantjes kon trekken in het buitenzwembad in de zon!!
Komend weekend ga ik misschien een camping trip maken! Eerst een hike naar een verlaten strand en dan overnachten we daar. Misschien maar even op zoek naar een oranje bikini om de koninginnedag spirit er een beetje in te houden ;). Er is ook een andere ‘ secret’ party dus het wordt nog kiezen waar ik naartoe ga.
Volgende week staat al een farewell dinner gepland. Echt raar natuurlijk! Gelukkig is het nog niet voorbij maar komen de tentamens er wel aan. Maar voordat het studeren begint ga ik volgende week vrijdag tot woensdag eerst nog naar BEIJING!! Heel erg vet natuurlijk! Maar daar de volgende keer meer over!

O! En wist je dat..
- 8 een gelukstgetal is voor Chinezen. Dit staat voor rijkdom. Coca cola heeft de flessen er dan ook op aangepast! Zo is er hier een cola fles met 888ML.
- De gemiddelde Chinees nog de gaten in de grond zijn gewend voor de wc. En dus niet weet dat je op de pot moet zitten in plaats van hurken..
- Ik verslaafd begin te raken aan bubble tea met tapioca pearls! Waar ik in het begin de tapioca pearls niet doorgeslikt kreeg!
- Egg Waffles echt de beste snack zijn!!!
- Je weet dat je in Azie bent als in je colleges een vergelijking word getrokken met rijstkokers
- De Mango’s hier zoveel meer smaak hebben!
- Het geboer dat ik elke dag om heen hoor echt NIET went..
- Het gebit van de gemiddelde Chinees echt slecht is! Vaak zie je een mooi gezichtje maar zodra ze hun mond open doen schrik je toch wel even :S
- Chinezen heel erg verlegen zijn!
- Ik een gastcollege heb gehad van de ex- ceo van Rabobank Zuid-oost azie! Hij vergat alleen te zeggen dat ze zijn ‘founded by farmers’.
- Ik als een echte tourist ben genaaid in Shanghai. toen ik maandag in mijn eentje door twee Chinese meisjes werd uitgenodigd voor een thee proeverij. En toen uiteindelijk voor iedereen betaald heb…
- HK in de 2e wereldoorlog was bezet door de Japanners.
- De Japanners willekeurig mensen van de straat hebben geplukt en het land hebben uitgezet omdat er een voedsel tekort was.
Uiteraard kunnen de foto’s wederom bekeken worden op :
https://picasaweb.google.com/toonen.lieke
Dag vriendjes en vriendinnetjes! Tot de volgende keer maar weer!

  • 27 April 2011 - 05:47

    Ietje:

    Haaai Lika Leiky!
    Het was inderdaad echt een super weekend! En grappig van dat theehuisje, wij werden al gewaarschuwd maar het gebeurd dus echt;)
    Geniet nog van je laatste colleges en veel plezier op reis!
    xx

  • 27 April 2011 - 06:29

    Mama:

    Hooi Lieke enz.......
    Het is weer een leuk verhaal geworden wat ik met plezier heb gelezen. Ook weer leuke foto's. Zo te lezen ook nog leuke tripjes te doen. Have fun. xxx

  • 27 April 2011 - 06:33

    Marlou:

    Tja, Shanghai is toch ook wel erg leuk he, mocht je hier willen komen wonen, dan staat de bank al voor je klaar! ;) Maar leuk geschreven, en veel plezier in Beijing! Kus

  • 27 April 2011 - 07:57

    Rutger:

    Hey Lieke,

    Leuk om je verhaal weer te lezen. En zo lang is het niet hoor, ik ben wel erger gewend ;-).

    x

  • 27 April 2011 - 08:54

    Florien:

    Leuk verhaaltje weer Like! Je onderneemt echt zoveel, hopelijk weet je straks nog wat je allemaal hebt gezien;) succes met zwemmen en met Queensday zullen we je missen! XX

  • 27 April 2011 - 09:34

    Nikki:

    Freaky Liekieee!!
    Haha wat zijn die Chinezen creatief met je naam. En wat heb je weer ontzettend veel ondernomen, super!! Zo cool dat je zoveel doet en ziet! Ga zo door ;)
    X

    p.s. Niet echt verleidelijk dus om met een Chinees te gaan zoenen aangezien ze de Prodentsmile nog niet ontdekt hebben ;)

  • 27 April 2011 - 10:10

    Renée:

    Lieve Lieekee! Leuk weer je verhaal, leuk om te lezen wat je allemaal weer hebt uitgespookt! Haha moet je je duim op je voorhoofd zetten en de laatste slaan als iemand een boer laat, dan leren ze het misschien af.. ;) Echt leuk dat je Iris hebt gezien! En zoals flo al zei, we zullen je missen aankomend oranje weekend.. Veel plezier weer! XX

  • 27 April 2011 - 12:22

    Esther (AIESEC):

    Lieke!

    Echt super dat je Iris bent gaan opzoeken :) Leuk om met z'n 2en zo'n ervaring te delen! Beijing is echt TE vet :D Komt bij jou het einde ook alweer inzicht? :( Succes met de laatste tentamens!
    x

  • 27 April 2011 - 12:43

    Linda:

    hey liek!! wat een verhalen weer, echt ook die foto's zo veel! kun je ook ff een weekje stilzitten :P nee geniet ervan daarzo!!

  • 27 April 2011 - 13:51

    Marjolijn:

    Yoooooooooooooo likey (vind ik toch de leukste hoor)

    Wat fantastisch je bent echt een reisfanaat geworden!! Die chinezen zijn echt raar zo te lezen!! Maar het eten is echt fantastisch!! Zou een moord doen om het ook even allemaal te proeven!! YAMMIE!!! Wat vliegt te tijd zeg...alweer bijna klaar met je semester!! Geniet nog in Beijing en blijf wel verhaaltjes posten!! xx

  • 27 April 2011 - 14:21

    Guus:

    Shanghai, Hongkong, Beijing, toe maar. Ben benieuwd wat er nog staat van het Olympische dorp. Verder ook benieuwd of je in Beijing meer merkt van de onderdrukking (gebrek aan vrijheid van meningsuiting etc.) van het Chinese volk.

    Veel plezier x

  • 27 April 2011 - 16:26

    Merel (CZ):

    Haaa Lieke,

    Over tripjes gesproken, jij weet er wel raad mee haha! Klinkt heerlijk allemaal zeg! Is ook zoveel te zien en te doen he?! Geniet van de komende tripjes!!

  • 27 April 2011 - 19:36

    Lou:

    Lieveeee Liek!!
    Wat leuk om weer een verhaaltje van je te lezen. Je doet zoveel dingen en echt grappig dat ze flesjes cola van 888 ml hebben. Gekkerds! Hier is het ook weer BBQ-weer, dus de lekkere stukken vlees komen weer tevoorschijn ;)
    En.. niet leuk dat je er vrijdag en zaterdag niet bij bent. Proost!
    XX Lou

  • 29 April 2011 - 12:03

    Pps:

    Hoi Lieke,

    Weer een geweldig verslag met heul veul foto's!!!! We mailen/skypen/schrijven!!

    Pps

  • 04 Mei 2011 - 13:05

    Nikkie:

    Ha!
    Je laat ons weer lekker meesmullen van al je avonturen en vele tripjes daar. Leuk dat je Iris hebt opgezocht! Haha, wel grappig om te lezen, je lijstje vanaf de mango's t/m verlegen zou zo over Laos kunnen gaan. ;) En die foto's van die vissen in het bolletje :p

    Heel veel plezier in Beijing dit weekend!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 10 Jan. 2011
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 16121

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2012 - 21 November 2012

Ontwikkelingswerk in Uganda

27 Januari 2011 - 15 Juli 2011

Studeren in Hong Kong

Landen bezocht: