HongKong Residents - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Lieke Toonen - WaarBenJij.nu HongKong Residents - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Lieke Toonen - WaarBenJij.nu

HongKong Residents

Door: lieketoonen

Blijf op de hoogte en volg Lieke

08 April 2011 | Hong Kong, Hong Kong

HONGKONG Residents

Ja ik ben al een echte HK resident. Elke keer als we na een tripje terugkomen in HK kunnen wij lekker in de rij gaan staan van de HK resident. Dit omdat wij een studenten visum hebben. Dit scheelt altijd weer een lange rij bij de immigratie op het vliegveld! Daarnaast moet ik zeggen dat ik me zo ontzettend thuis voel in deze stad dat ik wel een beetje een resident van HK ben geworden! Alles is hier zo goed geregeld en zo gemakkelijk. En de stad heeft zoveel te bieden!

Na 3 weken weer eens tijd voor een update van Lieke in de grote stad en in de derde wereld. Ook nu weer wat tripjes ondernomen en wat sightseeing gedaan waar ik jullie niet van wil weerhouden!

Laten we maar weer beginnen waar ik de vorige keer gebleven was. Dit is meteen ook het saaiste stuk van het verslag; midterms….
Zoals gezegd had ik 2 midterms die eraan zaten te komen. Omdat ik alles best wel goed had bijgehouden hoefde ik niet super veel te studeren. Maar natuurlijk wel wat uurtjes in de bieb gezeten hier! Uiteindelijk vond ik het niveau van de tentamens niet super moeilijk, in Tilburg zijn de vragen een stuk specifieker en gedetailleerder! Voor judgement en decision making heb ik wel een paart stomme fouten gemaakt in de meerkeuze waardoor ik uiteindelijk op een score van 32/40 kwam. Niet slecht maar het gemiddelde was 33 dus net iets eronder. Ik moet zeggen dat ik nog steeds echt niet snap van het hele cijfer systeem. Het enige wat ik weet is dat ik met deze score het vak wel zou halen… Maar of het een c of b of zo is geen idee. Voor managerial leadership had ik 81/100 waarbij het gemiddelde 77 was en daardoor hiervoor een hoger punt zou halen. Ik moet zeggen dat dit cijfersysteem niet echt mijn ding is. Vind het een beetje oneerlijk. Maar goed tot nu toe gaat dus alles prima gegaan qua studie dus. Nou ja ons bedrijfje in B2Bmarketing gaat redelijk de afgrond in maar goed.

Omdat ik veel dagen in de bieb had gespendeerd en het idee had dat ik totaal niets leuks had gedaan vond ik het wel weer eens tijd voor iets leuks. Het weekend erop ben ik dan ook HongKong ingegaan om weer eens wat van de stad te zien. Zo ben ik zaterdag samen met Doris naar Causeway bay gegaan. Een wijk op HK island. Omdat Laura toen ze hier was haar toeristenboekje hier had gelaten had ik een aantal leuke routes die ik kon gaan wandelen. Een daarvan bracht ons door causeway bay. Super leuk om zo meer van de stad te zien en op plaatsen te komen waar je normaal nooit komt. Zo hebben we een super leuk snoepjes winkeltje ontdekt!
De volgende dag wilde ik eigenlijk een wandeltocht door de natuur maken maar omdat het weer niet fantastisch was en er niemand mee wilde/kon heb ik besloten om opnieuw HK island in te gaan en een andere route uit het boekje te lopen. Deze bracht me door Sheung Wan en Soho. Ik moet zeggen dat ik echt een fantastische dag in m’n eentje heb gehad! Sheung wan verraste me compleet met wat deze wijk te bieden heeft. Hier zijn een aantal historische punten en een heel klein leuk marktje waar ik het meest leuke tasje ooit heb gekocht. Alle kraampjes en winkeltjes verkochten van alles en nog wat en veel oude mooie spulletjes. Echt zo leuk! Verder had deze wijk een hoop vintage winkeltjes moest mezelf nogal inhouden om niet gewoon alles te kopen!!!
Daarnaast is Soho een hippe wijk met veel restaurantjes. Omdat het zondag was zag je hier alle zakenlui een biertje drinken in de bar terwijl ze naar de HK sevens aan het kijken waren (groot rugby toernooi). Ook heb je hier een hele lange roltrap die je door heel soho brengt. Deze ben ik op gegaan en kwam zo langs het restaurant Orange Tree. Een Nederlands restaurant! Waar o.a. bitterballen en stamppot verkopen!
Aan het einde van de dag weer huiswaarts gekeerd en op tijd het bedje in gegaan. Ik was namelijk redelijk kapot van het sightseeing. Maar nog meer van het uitgaan… Want ik kon het niet laten om donderdag, vrijdag en zaterdag gewoon op stap te gaan en dan weer op tijd uit de veren om HK te verkennen! Het motto vanaf nu is: geen tijd verdoen op de campus als je er niet hoeft te zijn!

Elke woensdag zijn hier de Horse Races. Wat iets typisch HongKongs is. Happy Valley (het paardenrace circuit) is in causeway bay en trekt elke woensdag weer een hoop toeschouwers. Ik ben in het begin een keer met Laura geweest en wilde nog wel eens een kijkje nemen. Die woensdag erop ben ik dan ook met 2 andere daarheen gegaan. En nog wat geld gewonnen ook! Welgeteld 4 euro! Wiehoee! Daarna zijn we doorgegaan naar WanChai. Waar meer exchange studenten waren en hebben we voor 2 euro onbeperkt kunnen drinken, een groot succes…
Wat wel grappig is, is dat ik daar met een kerel aan de praat raakte terwijl ik stond te wachten bij de bar. Hij kwam uit Australie en woonden nu 4 jaar in HK. Zijn stiefvader komt uit Nederland… En wel uit Liempde! Hoe grappig is dat ik kwam niet meer bij! Echt hilarisch.
De dag erna op donderdag ook weer naar LKF gegaan maar relatief vroeg naar huis gegaan.
Wel was ik die vrijdag redelijk kapot van de week; uitgaan maar wel productief willen zijn overdag.. Maar geen tijd voor rust want…. Ons reisje naar de Filippijnen stond op het program!

Vrijdag avond vertrokken we naar Manilla. Omdat we eerst dit ticket hadden geboekt, omdat het zo goedkoop was, en daarna besloten hadden om naar cebu te gaan moesten in manilla van het ene naar het andere vliegveld. We kwamen om 1 uur aan met een hoop vertraging en ons vlucht op het andere vliegveld vertrok om 8 uur.. een nacht niet slapen dus. We kwamen super gaar aan in Cebu. En wilde graag eerst een paar uurtje gaan slapen. Maar nee! Andere exchange studenten waren een dag eerder al naar Cebu gegaan en hadden een eilandtripje gepland. Wij dus snel omgekleed met ze mee gegaan. En het was het waard. Na 1,5uur met de boot kwamen we op een verlaten eilandje ergens in de middle of nowhere; Pandanon island! Echt super vet! Daar hebben we gesnorkeld. De andere dagen hebben we meer van dit soort tripjes gemaakt, en op een eiland op scooters rond gereden en op een ander gesnorkeld tussen super mooie vissen! De laatste dag was ik alleen over met Magdalena en zijn we lekker gaan chillen op een strandje van een resort! Ook zijn we met de meisjes van het hostel naar een lokale bar gegaan. De 7facebar. Daar was live muziek echt SUPER goed en hebben we gedanst en een drankje gedronken. Haha ik was echt een reus daar. Ik kon over iedereen kijken en heb me nog nooit zo groot gevoeld. Een beetje onwennig! Maar wel vet om daar te zijn. En super grappig dat ze daar in LapuLapu City dezelfde muziek draaide als in de clubs in HK!
In het hostel was ook een bar en daar kwamen vooral westerse mannen die nu in de Filippijnen wonen. Echt een beetje een vies idee dat die mannen hier zijn en waarschijnlijk te jonge Filippijnse meisjes oppikken. De eerste avond zaten we in het café te eten terwijl er een brandweerauto langs kwam. Ik keek naar buiten en het was een brandweer auto uit Hoofddorp (haha alsof die binnen 10min. Op plaats van bestemming kan zijn.. no way ;)) Echt grappig! Ik wist niet dat wij onze brandweerauto’s exporteerden. Zo kwam ik er wel achter dat 2 van de mannen in de bar Nederlands waren.
Ook zijn we de een na laatste avond om de hoek van het hostel in een restaurant gaan eten. Een Duits restaurant. Daar lekker schnitzel op... jep typisch Filippijns. Daar waren wel meer Duitsers. Waaronder een die in NL had gewoond in de jaren ‘70 en ook Nederlands sprak. Hij had in Breda gewoond en kende Boxtel en Oisterwijk. Echt grappig!
Over het algemeen een super geslaagde trip met veel zon, verbrande huid en super blauw water!!! Wel waren de filippino’s een beetje irritant elke keer proberen ze je overal geld rekenen. Ook wel heftig om soms de armoede te zien. Toen we op de terug weg van het ene vliegtuig in manilla naar de andere reden, kwamen we door de slums... Dat was wel echt armoede! Een heel verschil met HongKong.

Terug in HK is het weer een stuk beter. Terwijl ik alle goede berichten uit NL hoor over het weer bleef het hier nog enigszins achter. Maar de laatste dagen zijn echt super goed!!!
Gisteravond zijn we dan ook met een aantal naar de BBQ plaats gegaan bij het strand van de uni en daar gezellig met iedereen gezeten.

Komend weekend weer leuke dingen doen in HK. Zo gaan we morgen misschien naar Saikung een gebied in de New Territories van HK waar we een Hike maken naar een afgelegen strandje. Zondag waarschijnlijk een andere wandeltocht op HK island. Voor de rest ga ik nu wat tripjes naar mainland China plannen. Waarschijnlijk ga ik in het weekend van 6 mei naar Beijing. We wilden eigenlijk met Pasen naar Guilin, een super mooi natuur gebied. Maar helaas hoor ik net dat de bus en trein tickets allemaal uitverkocht zijn. Waar ik dan heen ga weet ik nog niet precies. Ik wil ook nog graag naar Shanghai om Iris op te zoeken. Maar aangezien ik maar double entry heb kan ik net onbeperkt China in reizen. Dus de volgende keer horen jullie waar de tripjes naartoe gaan.

De tijd gaat wel echt als een razende voorbij. We zitten inmiddels al over de helft van het semester. Als ik door mijn agenda blader voor de tripjes dan ben ik akelig snel bij de final exams aanbeland! Na het semester ga ik nog 6 weken reizen. Er zijn veel exchange studenten die hetzelfde idee hebben dus dat is mooi! Door de tijdsdruk wil ik wel nog steeds veel meer zien van HK. Veel van ons hebben het idee dat we nog niet veel hebben gezien en er is nog zoveel te doen.

Dit en volgend weekend dus veel zien van HK. Naast de prachtige natuur zijn er nog wat tempels en historie die ik wil zien. En is er bijvoorbeeld ook een Jade markt waar ze sieraden van Jade en echte parels verkopen!

Dit was em weer! Stay tuned voor een volgende aflevering van Lieke in Hong Kong!

Fotos van Causeway Bay, Sheungwan & Soho en de fillipijnen kunnen bekeken worden op:
https://picasaweb.google.com/toonen.lieke

Cheers!

  • 08 April 2011 - 08:46

    Anne V:

    Haa Lieke!
    Wederom weer gaaf om te horen van je avonturen in het verre oosten! En ik moet zeggen... Tussen al die hard werkende Aziaten op de Uni, fix jij het maar mooi even om zulke cijfers binnen te halen :). Goed hoor!
    En die reisjes klinken echt super mooi! Kun je een paar foto's op FB zetten, zodat we een voorstelling kunnen maken van al dat moois daar? :)
    Ook echt super dat je NLers tegen komt; ben je ineens niet meer de langste in een bar ;). Geniet er nog van! Xx
    Geniet er nog van!

  • 08 April 2011 - 08:49

    Wilma:

    Hey Liek, ziet er allemaal heel relaxed uit. Jammer dat je ook nog af en toe moet studeren haha.......!!!!(goed gescoord met je midterms by the way) Geniet ervan, de tijd vliegt inderdaad. XXX

  • 08 April 2011 - 09:07

    Iris:

    Hey!
    Het klinkt allemaal weer super. Als ik jouw verhalen lees krijg ik ook steeds meer zin om te vertrekken;)
    Je reisjes klinken echt super en je fotos zijn gaaf!
    hopelijk zie ik je over een maandje, dan kan ik jou Shanghai laten zien;)
    Geniet er nog van!
    x

  • 08 April 2011 - 10:03

    Florien:

    Superleuk Liek, mooie foto's ook! Goed dat de studie lekker gaat, maar veel beter dat de reizen zo vet zijn. Echt een andere wereld, gaaf om te zien. Succes met studeren, en veel plezier met reizen!! XX

  • 08 April 2011 - 15:35

    Mark Toonen:

    He Lieke!

    Goed bezig! Gaaf man, beetje studeren, feestvieren en vooral veel, heel veel zien! altijd bijzonder om mensen tegen te komen zo ver van huis die 'huis' dan ook nog kennen! Blijft een kleine wereld! Geniet!!

    Gr. Mark

  • 08 April 2011 - 20:18

    Renée:

    Liieeekeee! Leuk weer om te lezen je verhaal! Echt grappig dat je iemand uit liempde tegen bent gekomen! haha dat jij één van de grootste mensen was.. nu weet je hoe huge bitch zich op een regular stapavondje voelt ;) ik heb trouwens het idee dat jij al super veel gezien hebt juist! je onderneemt echt veel (als reisleidster ;)) en we horen elke keer over allerlei reisjes, tripjes en sightseeing! relaxte stranden daar op de fillipijnen! keep up the good work en geniet ervan!! XX

    p.s. haha die foto van jou met snorkel!

  • 09 April 2011 - 13:32

    Linda:

    hey liek sprak je al even, maar wat een verhaal weer en wat een super mooie foto's! Have fun! x

  • 09 April 2011 - 16:30

    Esther (AIESEC):

    Lieke! Klinkt echt super goed zeg :) Hier in de US hebben ze afgelopen weekend ook een Horce Race gehouden (helaas niet bij kunnen wonen) maar het deed me een beetje aan onze horse race denken ;) Alweer over de helft zeg! Je maakt echt gave dingen mee, geniet! x

  • 09 April 2011 - 22:04

    Pps:

    Ziet er allemaal super uit Liek, wat een mooie ervaringen daar! En als de resultaten op de unie ook goed zijn is het helemaal top natuurlijk. Tot snel op Skype!! Kus Pps

  • 11 April 2011 - 04:28

    Nikkie:

    Zo te lezen is HK een goed vertrekpunt voor topreisjes naar andere Azielocaties :) Echt super mooie foto's! En dan is het natuurlijk alleen maar mooi dat je naast het vele genieten zo'n goede cijfers haalt! Kom je nog wel terug naar NL of zie je het voorlopig nog wel zitten daar? ;)

    Liefs uit Laos!

  • 15 April 2011 - 10:21

    Nik:

    Woeehoeeeee!! Liek dat klinkt allemaal zo gaaf! En echt super dat je geen seconde tijd wil verspillen. Mooi! Haha en die duffe Nederlanders (met bitterballen) vindt je ook overal!
    Het puntensysteem lijk mij trouwens ideaal! Moet je gewoon massaal afspreken om niet te leren, dan is het gemiddelde 10/100 en heb je nog meer tijd om leuke dingen te doen ;) Maar ik vrees dat ze daar wel iets op bedacht hebben. En.. bedankt voor je kaartje! Leuk!
    Blijf genieten en ik ben benieuwd naar het leukste tasje ooit, haha!
    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 10 Jan. 2011
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 16121

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2012 - 21 November 2012

Ontwikkelingswerk in Uganda

27 Januari 2011 - 15 Juli 2011

Studeren in Hong Kong

Landen bezocht: