Singapore, Taipei.. Dat breekt zo lekker de week. - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Lieke Toonen - WaarBenJij.nu Singapore, Taipei.. Dat breekt zo lekker de week. - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Lieke Toonen - WaarBenJij.nu

Singapore, Taipei.. Dat breekt zo lekker de week.

Door: lieketoonen

Blijf op de hoogte en volg Lieke

15 Maart 2011 | Hong Kong, Hong Kong

En toen waren we alweer 3 weken verder! Inmiddels ben ik al 6 weken bezig hier op HKUST en zitten we dus midden in de studie en komen de midterms eraan. Maar daar later meer over.. Stay Tuned!

Iedereen bedankt voor de kaartjes, reacties op de waarbenjij.nu en mailtjes!! Ik blijf het leuk vinden om te horen hoe het in Nederland gaat!!

Ook afgelopen weken weer genoeg gedaan dus ik zal jullie weer eens op de hoogte stellen van alle belevenissen so far.

Mijn laatste verhaal was ongeveer 3,5 week geleden. De dag erna besloten ik en Doris (oostenrijk) naar Shenzen te gaan nadat we gehoord hadden dat we daar lekker goedkoop massages konden krijgen! Shenzen is de eerste stad over de Chinese grens en voor deze stad kan je een visum aan de grens krijgen in plaats van een china visum nodig te hebben. Wat wel erg handig is aangezien je er gewoon met de metro naar toe kan in een uurtje en je niet je ‘Double Entry’ van je China visum hoeft te gebruiken.
Eenmaal in Shenzen aangekomen zag je meteen de verschillen met HongKong; werkelijk niemand sprak engels, alles zag er eigenlijk een beetje crappy uit. Het is meer een industrie stad. We waren het station nog niet uit en de eerste mannetjes kwamen al op ons af om hun ‘prada’ tassen te verkopen. Best een beetje creepy was het allemaal. Uiteindelijk zijn we toch maar de mall in gegaan waar al deze mensen hun nep spullen willen verkopen. Nu ben ik niet zo van de nep merk tassen dus die heb ik gelaten voor wat het was. Wel kon ik natuurlijk niet naar huis gaan zonder een paar schoenen haha.
Na een paar uur hadden we dat wel gezien en zijn we verder gegaan naar de spa. Queenspa wel te verstaan. Inmiddels een heus begrip onder de Exchange studenten hier. Je hebt Shenzen niet gezien als je niet in Queenspa bent geweest. En ik moet zeggen; HEERLIJK! Lekker in een fijne stoel zitten filmpje kijken. Rugmassage en voetmassage bestellen en onbeperkt fruit eten en Milktea drinken! Helaas moesten we na 5,5 uur weg om de laatste metro terug naar hong kong te pakken. Zeker nog een keertje terug voor een ontspanningsweekend..

Het weekend erop was het tijd om naar Singapore te gaan!! Het eerste echte weekendtripje wat we gepland hadden. Eindelijk even wat zon mee pikken en lekker in zomerkledij rondbanjeren (het weer in HK begint langzaam aan beter te worden). Echt een vette stad met veel verschillende invloeden. Ik heb geprobeerd alles te zien; sentosa island, little India, marina bay sands, raffles place, clarke quay, botanical gardens, bugis en nog veel meer. Ook het uitgaan beviel goed aangezien we zaterdag om half 8 thuis waren :). Leuk om te zien hoe andere steden zijn in Azie. Singapore was weer net iets anders dan HK omdat HK natuurlijk veel meer China is en Singapore ook invloeden heeft uit india en Engeland. Singapore had nog veel meer mooie gebouwen uit de tijd dat Engeland Singapore bezat als kolonie dat was wel vet om te zien. Daarnaast was ook hier (net als overal in azie) enorm veel te eten! Hmm nice! Al met al dus een geslaagd weekend gehad! Singapore dus een echte aanrader.

Gedurende de week ben ik verder vooral te vinden op de campus. Deze ligt best wel een eindje van de stad. Maar als je iets nodig hebt hoef je maar naar het dichtsbijzijnde MTR station te gaan om te kopen wat je nodig hebt. HK heeft namelijk echt TE veel malls. Met TE veel winkels. Wat dus resulteert in kopen kopen kopen! Haha mijn 11kg bagage is inmiddels wat gegroeid. Gelukkig kan ik mezelf nog enigszins inhouden aangezien in de lokale winkels de kleren mij toch niet passen (de kleren zijn nou niet echt gemaakt voor een Nederlands figuur) en ben ik dus aangewezen op de wat westerse merken haha. Maar gelukkig zijn schoenen wel veel en goedkoop te vinden op bijvoorbeel de Ladies Market. Inmiddels is mijn schoenencollectie dan ook gegroeid met 4.

Maar goed. Doordeweeks dus op de campus en wat studeren. Natuurlijk wordt LanKwaiFong niet overgeslagen op donderdag avond. Aangezien het vaak LadiesNight is en gratis entree en drankjes voor de dames! Ik heb dan ook mijn vak op vrijdag strategisch op 13.30uur gekozen.
Het weekend na Singapore zijn we gewoon lekker in HK gebleven. Om iets meer van de omgeving te zien besloot ik naar Lamma Island te gaan, en gelukkig waren er andere die mee wilden. Lamma Island is een van de vele eilandjes die HongKong rijk is. Met de ferry zijn we vanaf Central naar dit eilandje gevaren. Daar aangekomen hebben we een wandeltocht over het eiland gemaakt. Super fijn om naast de drukke stad eens wat natuur te zien! Op het einde van de toch kwamen we aan bij een klein dorpje waar de vissers wonen en dus ook veel vis te eten valt! Dat konden we niet aan ons voorbij laten gaan natuurlijk. Ik hoop in de weekenden dat ik in HK verblijf meer van dit soort tripjes te maken. Erg leuk om te zien en de natuur is super mooi!
Nadat we die avond nog een feestje hadden op LKF hebben we zondag lekker uitgebrakt en een beetje gestudeerd.

Want de studie begint nu wel echt druk te worden!! Inmiddels heeft HKUST andere namen gekregen als Hong Kong university of Stress and Tension of suicide and Terror (er schijnt een lokale student vorig jaar zelfmoord hebben gepleegd door van een van de gebouwen af te springen :S). Nu hebben wij het als exchange studenten minder druk als de lokale studenten maar toch voel je druk hoger worden. Omdat ik nog niet preceis het cijfersysteem snap ga je toch veel studeren om een goed cijfer te halen. Vaak moeten we het een en ander voorbereiden voor vakken dus houdt je de stof wel goed bij. Zo moeten we vaak voor B2Bmarketing case analyses maken voor een cijfer. En hebben we voor judgement en decision making af en toe een quiz om te kijken of je de stof wel bij houdt. Ook komen er nu midterms aan. Komende vrijdag en volgende week dinsdag mag ik aan de bak. Dit zijn best belangrijke tentames omdat ze best veel meetellen. Daarnaast is het best veel stof omdat ik voor elk vak 2 colleges per week heb en er dus meer wordt behandeld. Komende dagen spendeer ik dus voornamelijk in de Bieb hier!
Ook heb ik mijn eerste toetsen voor manderijn gehad. Een luister en spreek toets. Voor het luister gedeelte een score van 7 uit 10 gehaald. En het spreek gedeelte 8,5 uit 10! Het spreek gedeelte had ik niet anders verwacht aangezien ik werkelijk ALTIJD de aangewezen persoon ben in de lessen die alles moet doen. Haha ik sta geregeld ini het midden van de klas mezelf voorschut te zetten met mijn manderijn NICE!
Voor B2Bmarketing zijn we nu bezig met een computersymulatie van een business game. Ik zit met een frans meisje en een lokale student in een groepje. Waar er ook groepjes zijn met 5 jongens (lekker eerlijke verdeling..). Vandmiddag krijgen we de uitslag van de 2e ronde. Eens zien hoe ons bedrijf gepresteerd heeft.. In totaal zijn er 8 rondes en gaat het er dus om hoe je bedrijf presteerd en moet je elke week beslissingen maken over R&D, prijs, product, marketing, salesforce, technical force etc. Wel heel leuk!

Omdat er dus best wel wat gestudeerd moet worden en het de komende weken wat drukker is probeer ik alles een beetje te plannen zodat ik in het weekend ook leuke dingen kan doen. Veel mensen vinden mij hier dan ook een professioneel planner inmiddels en ben ik ook meestal degenen die alles uitzoekt voor de tripjes. En tijdens de tripjes zelf dan ook de weg wijs. Oftewel, iedereen vraagt altijd aan mij de weg (alsof ik dat weet ik ben hier ook voor het eerst). Haha maar wel grappig.
Door al dat plannen werd ik een beetje gek omdat ik daar normaal best wel een hekel aan heb. Daarom wilde ik eens iets spontaans doen en Magdalena met mij. Zo hebben we vorige week maandag een ticket geboekt naar Taipei, Taiwan! Daar zijn we afgelopen weekend heen gegaan. Ik had van mensen gehoord dat het op HK leek. Maar daar ben ik het absoluut niet mee eens! Het ziet er allemaal net iets crappyer uit. Maar het eten! Damn! Over al standjes met vers fruit en allerlei lokale lekkernijen om je vingers bij op te eten!!! We hebben dus voornamelijk gegeten dat weekend. Natuurlijk ook veel sights bezocht en ook een aantal night markets bekeken. En konden we ook hier de massages niet weerstaan en heb ik mijn rug even goed laten masseren. Ook even het uitgaansleven onderzocht en in Taipei zijn toch aanzienlijk minder westerse mensen. Waar je op LKF in HK toch vooral westerlingen ziet was dat daar wel anders. Maar wel leuk! Ow btw. In Taipei spreken ze dus manderijn (in HK cantonees) en hier kon ik dus een beetje oefenen. We hadden net cijfers geleerd en dat was wel leuk om tehoren overal. Daarnaast had ik een compliment gekregen voor mijn uitspraak in een van de winkels! Haha super leuk om te horen natuurlijK!

Op het moment dat wij naar Taiwan wilde gaan heeft de aardbeving in Japan plaats gevonden. Vlak voor vertrek hoorden we dat er een tsunami waarschuwing was voor Taiwan. Dat was even spannend maar eenmaal aangekomen hoorde we dat de golf welgeteld 12 cm was.
Afgelopen weekend zijn er wel Exchange studenten naar Tokyo gegaan. Dat was dus wel heel eng! Gelukkig weet ik van een van de meisje die er was dat ze leeft, ze is inmiddels ook al terug in HK! Ik heb haar nog niet gesproken maar ben erg benieuwd om te horen hoe het daar was!

Eenmaal terug in HK roept de studie weer. Zoals gezegd deze week midterm en volgende week ook. Daarnaast moet ik voor de andere 2 vakken ook het een en ander doen. Dus zat ik nu om 9uur braaf in de bieb!
Ik ben trouwens ook begonnen met hardlopen, ik ben al welgeteld 2 keer geweest haha! Maar goede voornemens zijn er om het een beetje bij te houden!

Al met al vermaak ik me dus prima. Doordeweeks een beetje studeren, beetje sporten en natuurlijk wat leuke dingen doen. En in de weekenden erop uit waar dan ook hong kong of andere plaatsen. Het weekend 1 april is een lang weekend voor ons en we hebben dan ook tickets naar de Fillipijnen geboekt! 5 dagen chillen op een bounty strand leek me niet verkeerd na al dat gestudeer!!!
Daarnaast is Azie echt zo vet tot nu toe! Al het eten pff echt niet normaal maar zo lekker!

Ik ga maar weer door met de studie. Natuurlijk zijn foto’s weer te bewonderen op https://picasaweb.google.com/toonen.lieke

Ik kijk uit naar jullie reacties! Tot de volgende keer maar weer!

  • 15 Maart 2011 - 05:06

    Guus:

    Mooi dat de luitjes in ZO-Azie gewoon al wakker zijn, terwijl men in NL nog lekker ligt te snurken. Bijkomend voordeel is dat ik als eerste post op je blog. Vooral eng van de tsunami; hier in India ook nieuws numero uno (samen met de World Cup cricket). Succes met de studie!

    x

  • 15 Maart 2011 - 07:45

    Anne Van Nunen:

    hee liek klinkt goed wat je allemaal doet hoor, en gelukkig dat je verder geen last hebt gehad van de tsunami gevolgen!

    Geniet er goed van want de tijd gaat zo snel!! xx

  • 15 Maart 2011 - 08:20

    Anne:

    Wauw klinkt echt super allemaal meid!! Geniet Geniet Geniet;-)!!
    Take care! Liefs xx

  • 15 Maart 2011 - 08:26

    Dre:

    Hej Tank,

    Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt. En ben zwaar onder de indruk van je cijfers voor Mandarijn! Je snapt dat als je eenmaal terug bent in NL dat we je midden in een kring plaatsen om het eens voor te doen! Succes met de midterms en schoenenjacht en keep your updates coming! Have fun!

  • 15 Maart 2011 - 08:47

    Linda:

    Hey liek,
    fijn dat het zo goed bevalt... wel leuk zeg al die tripjes... weekendjes eten, waar herinnert me dat ook weer aan?? :P

    veel plezier nog en skypen snel weer!

    xxx

  • 15 Maart 2011 - 09:16

    Chan:

    Aaa het klinkt geweldig liek!!!
    Vooral ook zo grappig dat iedereen aan jou de weg vraagt haha alsof jij de local bent!! Maar wat cool dat je zoveel tripjes kan maken en zo onwijs veel kan zien!! Dat eten ook, haha heeeerrrlijkkkk dat geloof ik wel! Vast beter dan de afhaal Chinees in NL;) krijg er al bijna honger van haha vanavond maar naar chinatown hier;)

    Geniet ervan!!!!! X Chan

  • 15 Maart 2011 - 13:06

    Pps:

    Hoi Lieke,

    Het lijkt wel één grote vakantiereis!! Geniet van alles. Zoals gezegd, voor je het weet zit je weer in Olland! We zijn trots op je Lieke!!

    Pps

  • 15 Maart 2011 - 14:03

    Suus:

    Hey Lieke, goed om te horen dat je jezelf uitstekend vermaakt! Word bijna jaloers ;) Geniet nog en dat hardlopen kan altijd nog als je terug bent.

    Liefs

  • 15 Maart 2011 - 15:07

    Esther:

    Lieke! Echt top dat je in zo'n korte tijd al zoveel hebt gezien en meegemaakt! Ben benieuwd naar de Filipijnen, kan uit ervaring zeggen dat relaxen op een wit strand heerlijk is ;) Oeh die massages ben ik wel jaloers op! Die heb ik hier dan weer net niet, haha! Ben ook benieuwd naar je eventuele hiking trips. Geniet ervan en succes met die pittige vakken daar :)

    x

  • 15 Maart 2011 - 15:34

    Flo:

    Leuk om te lezen Liek! En vooral alles over het lekkere eten, je bent dus gelukkig nog niets verandert;)
    Eten ze ook sushi of is dat voornamelijk Japans?
    Geniet ze en smakelijk eten! X

  • 16 Maart 2011 - 10:02

    Nikkie:

    Hee Lieke!
    Klinkt absoluut niet verkeerd zo'n semester studeren daar in HK! Het klinkt alsof je daar lekker je plekje hebt gevonden, er alles aan doet om er een top-tijd van te maken en heerlijke weekendtripjes maakt :)
    Haha, die Hello Kitty kamer, te erg. Hier zijn ze er ook zo'n fans van, net als het lekkere eten waar je het over hebt :-)

    Veel succes met je tentamens nu en dan weer lekker doorgaan met deze avonturen! Ze zijn om van te smullen

    xx Nik

  • 16 Maart 2011 - 10:19

    Renée:

    Liieeekeeee!! Leuk om je verhaal weer te lezen! Haha echt grappig dat iedereen jou de weg vraagt, ik zie het helemaal voor me!
    Om je nog een klein beetje carnaval mee te geven: in china daar eet iedereen elke dag chinees, dat kan toch nooit gezond zijn altijd bami met wat vlees.. ;)
    Haha nee wat ik van jou hoor, heb je een veelzijdig eetpatroon! Succes met studeren!! XX

  • 16 Maart 2011 - 13:19

    Lianne:

    Liek!

    Top verhaal! Jaloersmakende tripjes ook, even iets anders dan een dagje groningen ;)! En wat een eten allemaal, dat wordt flink sporten als je terug bent haha. Hoe staat het trouwens met de HKse mannen? Zijn ze allemaal echt zo klein ;)? Vast veel internationals dat scheelt he!

    Have fun xx li

  • 16 Maart 2011 - 15:09

    Nikki:

    Freaky Liekie!!

    Klint top! En wat super knap dat je zo goed aan het studeren bent maar tegelijkertijd nog mooie tripjes kan maken. Ga zo deur heur! :)

    XX

  • 17 Maart 2011 - 08:42

    Claudia:

    Hee Lieke,
    Super leuk om al je verhalen te lezen. Leuk dat je zoveel tripjes maakt. Echt grappig dat iedereen jou de weg vraagt maar ik had ook niet anders verwacht eigenlijk. Nu weer even flink aan de studie. Veel plezier!

    xx

  • 17 Maart 2011 - 11:24

    Iris:

    Hee Lieke!
    Fijn dat je je daar zo goed vermaakt! Al die tripjes klinken ook erg gaaf!
    Succes nog met de studie en we mailen/skypen snel weer!
    xx

  • 19 Maart 2011 - 00:43

    Merel (CZ):

    Ik heb dat hele tsunami en aarbeving gebeuren gemist hier aan de andere kant van de wereld. Dat krijg je als je met je billen op het mexicaanse strand ligt;) Maar wel een beetje eng zeg.. Verder klinkt het helemaal geweldig daar in Azië! "Jammer" dat je zoveel voor je vakken moet doen, maar dan valt het alleen maar mee als je terugkomt in NL en heb je tenminste het gevoel dat je het ergens voor doet;) Haha ik ben erg beniewd naar je Mandarijn moet ik zeggen! Succes met de midterms!!!

  • 20 Maart 2011 - 16:00

    Marjolijn:

    Heee li-key!!!!!!!

    Super mooi verhaal!! Je vermaakt je daar echt super goed! Ik ben benieuwd of je nog wel terug durft te komen naar dat saaie NL?

    Maar goed dat je de Tsunami ontweken hebt! 12cm golf is nog wel te doen... Enjoy!!!

    x

  • 21 Maart 2011 - 11:28

    Marlin:

    Hey Lieke!!

    Klinkt goed zeg!! Ben blij dat je veilig bent en dat je het zo goed naar je zin hebt!!

    geniet ervan!! xx

  • 07 April 2011 - 04:37

    Juul:

    zo ben weer ff bijgelezen haha! Maar Liek wat een leven daar, echt tof dat je naast het drukke studeren ook nog de tijd vind om geweldige tripjes te ondernemen. Ik zie je al helemaal iedereen de weg wijzen en vertellen wat je allemaal al in de toeristengids gelezen hebt haha. En je beschrijvingen over wat er allemaal te eten valt daar doen me een deugd en verassen me aangezien hier elke supermarkt chinees is (de kong fui of kong hing of chengs enz) en het eten wat daarvandaan komt meestal niet echt te eten is en vooral naar plastic smaakt. Van mij binnenkort ook weer een update, ben er weer aan begonnen. Geniet daar en ga door met dat plannen! doe je goed! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 10 Jan. 2011
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 16121

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2012 - 21 November 2012

Ontwikkelingswerk in Uganda

27 Januari 2011 - 15 Juli 2011

Studeren in Hong Kong

Landen bezocht: