Nimen Hao! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Lieke Toonen - WaarBenJij.nu Nimen Hao! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Lieke Toonen - WaarBenJij.nu

Nimen Hao!

Door: lieketoonen

Blijf op de hoogte en volg Lieke

19 Februari 2011 | Hong Kong, Hong Kong

Ni Ho! Wo jiao Lieke. W shì daxuésheng. W shì Xianggng kéji daxué de xuésheng. W cng Hélan là. ( hallo. Ik heet Lieke. Ik ben student. Ik studeer aan de HongKong universtiy of Science and Technology. Ik kom uit Nederland.)

Het is inmiddels alweer bijna 3 weken geleden dat ik een update heb gegeven. Ja 3 weken! De tijd gaat snel! Zoals jullie lezen komen de eerste woordjes Mandarijn (putonghua) al uit mijn mond. Maar daar later meer over. Allereerst natuurlijk bedankt voor alle leuke reacties, e-mails en kaartjes! Super leuk om te weten hoe het er in Hélan aan toe gaat!
Ik zal beginnen waar ik de vorige keer geëindigd ben.

Week 1
De week na het eerste verslag hebben we hier veel ondernomen. Omdat de colleges pas 7 februari begonnen wilde ik natuurlijk veel van de stad zien nu ik nog de tijd had! Zo ben ik in die week naar Ocean Park geweest, een pretpark. En veel in de stad rond gewandeld. Er waren die week ook een aantal activiteiten door de universiteit hier georganiseerd. Zo zijn we met alle studenten naar Lantau Island geweest. Op dit eiland staan een gigantische koperen buddha, een klooster voor monniken en ook een oud vissersdorp wat we bezocht hebben. Een klein detail, in de bus hoorden we dat de buddha in 1993 daar geplaatst is. Haha niet echt een historische plek met een rijke geschiedenis dus.

Chinees Nieuwjaar
Die eerste week was het ook Chinees Nieuwjaar. Er waren dan ook tal van activiteiten gepland hier in HongKong. Zo ben ik naar een Flower market geweest. Chinees Nieuwjaar betekent ook Vuurwerk! Vrijdag 4 feb. Zijn we dan ook naar de Victoria Harbour gegaan om het vuurwerk te bewonderen. We stonden om 18.00uur paraat (vuurwerk begon om 20.00uur). En maar goed ook want binnen 2 uur stond alles heelmaal bomvol. Nog nooit zoveel chinezen bij elkaar gezien! Maar het vuurwerk was wel echt zo vet! 25 min. Siervuurwerk zoals je het nog nooit gezien hebt. Zo was er vuurwerk in de vorm van smileys, konijnen (year of rabbit) en I love HK vuurwerk.

Macau
De volgende dag 6 feb. Stond namelijk de trip naar Macau op het program. Dit is net als HK een speciale administratieve regio. Daarnaast is Macau een voormalig kolonie van Portugal. Je ziet dan ook de invloeden van Portugal nog een beetje. Zo staat alles in het chinees en in het Portugees aangegeven. Ook zien sommige straatjes er best Europees uit. We hebben daar een oude ruïne van een kerk bezocht en het historisch museum van Macau.
Macau staat voornamelijk bekend als het Las Vegas van Azie. Er zijn hier veel casino’s! Daar hebben we ook even een kijkje genomen. Niet echt mijn ding moet ik zeggen maar grappig om eens te zien.

Studie
Toen was het echt tijd voor het serieuze werk! De studie begon op 7 feb. De eerste 2 weken is een Add/Drop periode waarin je dus nog van vakken kan wisselen. Deze is vandaag afgelopen. Ik heb een van mijn vakken verwisseld. Uiteindelijk volg ik nu Business to Business Marketing, Managerial Leadership, Judgement and Decision making en Puthongua (mandarin).

B2B marketing, Managerial Leadership en Judgement and Decision making zijn echt super interessant. Het niveau van de docenten is echt super goed! De lessen zijn goed voorbereid opgebouwd en ingevuld.
Puthongua is een ander verhaal. We hebben nu 4 lessen gehad en worden geacht al in het chinees te kunnen zeggen hoe we heten, waar we vandaan komen dat we studeren aan HKUST en wat onze major is. En dat we dan ook aan andere vragen hoe dit zit! Je kunt je voorstellen dat alle 24 Exchange studenten in de klas elke keer weer met hun mond vol tanden zitten!

Over het algemeen is de eerste indruk van alle vak heel positief. Ik ben echt zo blij met het niveau van de lessen hier. De docenten hebben veel ervaring en weten zeker goed waar ze het over hebben. Alle docenten die ik hier heb zijn beter dan ik heb gehad in Tilburg! Wel lijkt het wel of ik terug ben op de middelbare school hier. Niet dat het niveau laag is dat is vrij hoog. Wel heb ik hier meer contact uren, 2 colleges per vak per week. En worden er quizzes gehouden om te kijken of je de stof wel bij houdt. En is er verplichte aanwezigheid voor sommige vakken.
Het cijfer systeem is hier ook een stuk anders. Ze gebruiken hier een competitive systeem. Wat betekent dat bijvoorbeeld de beste 10% van de groep een A krijgt en de volgende 30% een B. Dit betekent dus dat je niet echt gemakkelijk een goed punt kan halen maar dat het wel gemakkelijker is om het vak te halen. Ik moet zeggen dat ik het niet echt eens ben met dit systeem aangezien je niet echt wordt beoordeeld op je eigen prestatie maar meer in verhouding met de rest. Dit betekent voor mij dat ik aan de bak mag met al die over gemotiveerde chinezen hier!

Bezoek!
Naast dat de lessen waren begonnen kwam 7 feb. Ook Laura aan in HongKong. Ik heb haar verwelkomd op de Campus. Omdat er hier niemand kan blijven slapen (en het eigenlijk qua ruimte redelijk onmogelijk is) hebben wij samen 3 nachten in een Hostel geslapen. Haha de kamer van het hostel was even groot als het bed en de wc fungeerde ook als douche. Tsja ruimte gebrek hier in HK! Wel echt super leuk dat Laura hier was!! Ik heb heen en weer tussen uni en stad gereisd zodat ik wel naar colleges kon en daarna weer de stad in kon gaan! We hebben oa, the Peak gezien, de lekkerste Peking eend op, ladies market, avenue of stars, horse races en natuurlijk LKF bezocht. LKF is Lang kwai Fong, zeg maar de bar street van HK. Nadat Laura donderdag in de hele vroeg ochtend was vertrokken naar Sydney begon mijn leven op de campus eigenlijk pas echt.

Ik moet zeggen dat het campus leven me prima bevalt. Ik begin me steeds meer thuis te voelen hier. Ik heb op de campus dan ook alles binnen handbereik. Ook het delen van een kamer van 12m² begint te wennen.

Komende week is de Add/Drop periode voorbij en gaat het echte werk beginnen. Ik moet zeggen dat ik er zin in heb omdat alle vakken echt interessant zijn!
Ook zijn de eerste tripjes gepland. Zo ga ik komende donderdag naar Singapore voor 3 dagen!!!!! Daarnaast ga ik binnenkort een Visum voor China aanvragen zodat we Mainland China ook kunnen bezoeken.

Komende week dus studeren en daarnaast ook een Exchange Fair waarbij ik Tilburg University zal vertegenwoordigen.
Het is alweer een veel te lang verhaal geworden SORRY! Maar ik zou jullie nog zoveel meer willen vertellen!

De vorige keer heb ik het adres niet helemaal goed doorgegeven dus bij deze:
UG Hall 1- room 231
Hong Kong University of Science and Technoloyg
Clear Water Bay, Kowloon
Hong Kong

Foto’s zijn te bewonderen op https://picasaweb.google.com/toonen.lieke.

• 19 Februari 2011 - 13:04

Flo:

Ha Liek! Leuk om weer te lezen, je bent echt goed bezig! Succes bij het vertegenwoordigen van Tilburg en veel plezier in Singapore!!
    XX

• 19 Februari 2011 - 13:28

Esther:

Lieke! Klinkt top :) Ben benieuwd of je aan het einde een aardig woordje Manderijns kan praten, klink verrektes moeilijk! Nice de tripjes naar Singapore ed :) Geniet!

x

• 19 Februari 2011 - 14:20

Linda:

liek, wat een verhalen weer, goed bezig daar, ben blij dat je je een beetje thuis begint te voelen daar. In ieder geval heel veel plezier in singapore! xx

• 19 Februari 2011 - 14:56

Marlou:

Liekerd! Leuk verhaal weer! Vreemd dat cijfersysteem. Maar met jouw motivatie moet dat wel goed komen.
    Succes deze week en veel plezier in Singapore! XX

• 19 Februari 2011 - 17:11

Merel:

Hahah ziet er goed uit dat Mandarijn Lieke! Al helemaal geintegreerd;)
    Verhalen klinken vet, al veel ondernomen.. Jammer inderdaad van dat punten systeem, maar misschien studeren die mensen daar wel veel omdat ze niet zo slim zijn van nature?? Haha je pikt het vast snel op! Succes en tot je volgende verhaal!
    X

• 19 Februari 2011 - 20:10

Marjolijn:

Liek!! Wat fantastisch allemaal. Ook chil dat het allemaal goed geregeld is met de studie! Je uitstapjes klinken me allemaal zeer bekend in de oren! Vet dat je naar Singapore gaat! *JALOERS* :) !!!

Geniet ervan x

• 19 Februari 2011 - 23:26

Clau & Nik:

Ooooh wat super tof! Clau is ook op wereldreis bij nikki in groningen, maar toch zijn we stiekem héél erg jaloers!! In volgende verhaal graag een bericht over de chinese mannen ;) succes met de komende vakken en veel plezier met alle mooie activiteiten! Liefs

• 20 Februari 2011 - 11:06

Renee:

Lieekeee!! Leuk weer een update hoe het jou vergaat! Echt leuk dat lau bij je was!! En je hebt al flink de toerist uitgehangen met sightseeing zo te lezen. Haha grappig als dat waar is van die bhudda, denk je even wat historie mee te pikken.. Fijn dat de vakken op niveau zijn en wat cool dat je ook mandarijn leert!! XX

• 20 Februari 2011 - 11:43

Suus:

Hey Lieke,
    Leuk verhaal weer! En de lengte valt wel mee hoor ;) Het is zo leuk om te lezen dat je dat niet eens in de gate hebt! Goed om te lezen dat je je steeds meer thuis voelt en je prima vermaakt. Dat kamer delen lijkt me inderdaad ook echt ff wennen.
    Veel plezier in Singapore en tot lees!
    Xx

• 20 Februari 2011 - 13:05

Iris:

Hee Lieke!
    Leuk om je verhaaltje te lezen! Ik vond het ook echt leuk om met je te skypen, krijg zelf ook steeds meer zin om te gaan.

Ik moet dus echt een keer verplicht naar HK, maar dat is natuurlijk geen probleem;)
    Hopelijk dus tot snel!

xx

• 20 Februari 2011 - 14:18

Silva:

Klinkt goed Liek! Fijn dat de vakken interessant zijn, maar dat er ook genoeg tijd is voor leuke tripjes! Geniet ervan!
    xxx

• 21 Februari 2011 - 07:43

Pps:

Hoi Lieke,

Klinkt allemaal errug goed en gezellig!! Dat van die Tilburgse docenten, dat kan natuurlijk niet hè !!! ;)

We hebben in het weekend een poging gedaan om skype te downloaden maar door een stroomstoring in Vught moet de pc opnieuw 'aangemeld' worden. We blijven proberen. De kaartjes van het 11e gebod, om je kamer op te leuken, zijn onderwerg!

Geniet van de mooie dingen in HK en tot mails!!!

Pps

• 21 Februari 2011 - 09:45

Milou W:

Lieke, goed om te lezen dat je het enorm naar je zin hebt! Geniet er lekker van en veel succes met de studie!

Take care! xx

• 23 Februari 2011 - 12:54

Lianne:

Leuk verhaal Liek! En wat een tripjes, even voor 3 dagen Singapore pfff! Dat is even wat anders dan een weekendje centerparcs he!

Have fun xx

• 24 Februari 2011 - 08:33

Remy:

Horse races! Nice! Dan ben je toch niet heleMAAL in een vreemd land terecht gekomen; genoeg wat je aan thuis doet denken dus ;) Whip those horses gek!

Super vet om te lezen dat je al zo snel Mandarijns leert! Toen ik het in Tilburg studeerde ging het een stuk langzamer, en ik moet zeggen dat ik alles alweer vergeten ben.

Wat tof dat de docenten daar zo goed zijn. Op de een of andere manier verwacht je toch een lager niveau (wat natuurlijk een totaal ongefundeerd idee is), dus ik ben blij te horen dat het zo goed is!

Heel veel plezier in Singapore de komende dagen, en ik kijk uit naar je volgende bericht!

Remy

• 27 Februari 2011 - 20:45

Bertine:

Hey Lieke! Kei leuk om zo te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal meemaakt. Ik vind het echt super-stoer dat je het aandurft en ben dan ook kei-trots op mijn 'kleine nichie'!
    Ik zal regelmatig je verhaaltjes blijven volgen!
    Hele dikke kus en zet 'm op, meid!!!!
    Bertine

• 02 Maart 2011 - 17:01

Wilma:

Hey Lieke. Mooie foto's van Singapore, vooral die van die slangen om je nek!!!! Stoer........ XX

• 09 Maart 2011 - 16:12

Michiel:

Hey Lieke !
    Leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van je ervaringen. Maar ik begreep ook al van je Moeder dat je het goed naar je zin hebt. Heb je carnaval een beetje gemist ? Het was weer gezellig en vandaag 09-03-11 hebben we de tegels uit de achtertuin gehaald. Zaterdag komen ze nieuwe tegels leggen. Veder gaat alles hier smooth. Groetjes X Michiel